Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Fordonu – obecnie dzielnicy Bydgoszczy. Grupa podeszła do mostu fordońskiego im. Rudolfa Modrzejewskiego (powstał w latach 1891-93), przy pamiątkowej płycie R. Czechowski przybliżył uczestnikom historię tego najdłuższego mostu Rzeczpospolitej łączącymi twierdzę Toruń i Grudziądz. Następnie przemaszerowaliśmy do starej części oglądając kolejne zabytki: remontowaną synagogę z XIX w., kościoły św. Mikołaja i św. Jana Apostoła, plac z pomnikiem „Poległych i pomordowanych” i więzieniem. Następnie grupa przemaszerowała przez nowe dzielnice Fordonu do podnóża „Góry Szybowników – Pomnika Ikara” gdzie umiejscowione było lotnisko i szkoła szybowcowa. Kolejnym etapem wędrówki była „Fordońska Dolina Śmierci” – miejsce gdzie w okresie od 12 października do 11 listopada hitlerowcy wymordowali 1200 obywateli polskich. Przeszliśmy przez Pomnik – Bramę i weszliśmy w dolinę, kompleks martyrologiczny. Znajdują się tu alejki, rzeźby, symboliczne groby i tablice pamiątkowe. W skupieniu grupa przemaszerowała wzdłuż stacji „Drogi Krzyżowej – Golgoty XX wieku”, zatrzymując się na dłużej przy głównym monumencie – stacji XII (śmierć na Krzyżu). Ma ona kształt wysokiej ściany (wys. 12 m i szer. 24 m) i nawiązuje do jerozolimskiej „Ściany Płaczu”. Jej najważniejszym elementem jest wizerunek Chrystusa Zwycięskiego w ażurowym krzyżu otoczonym przez mniejsze, symbolizujące męczenników z Doliny Śmierci. Podeszliśmy też do znajdującego się w pobliżu pomnika „Poległych w Dolinie Śmierci”. U jego stóp Rajmund zarządził odpoczynek, był czas na dokładne obejrzenie umieszczonych na pomniku tablic, posilenie się i podziwianie widoków. Po wykonaniu wspólnej fotki wyruszyliśmy w stronę Myślęcinka, ta część drogi wiodąca zadrzewionym szczytem wzgórza była najatrakcyjniejsza. Dalszy przemarsz to koszmar, szlak (koloru zielonego) wiódł poboczem ruchliwej drogi przez Zamczysko do Myślęcinka. Dopiero Myślęcinku mogliśmy odpocząć po emocjach-trudach ostatniego odcinka przemarszu, spacerując po wyludnionych alejkach tego urokliwego parku zmierzaliśmy powoli w kierunku Bydgoszczy. Na stację kolejową Bydgoszcz Leśna dotarliśmy z rezerwą czasową pozwalającą na zakup biletów w kasie (znajdującej się w tymczasowym kontenerze) i obejrzenie zmodernizowanego węzła komunikacyjnego (nastąpiło połączenie funkcji MZK i PKP) – otwarcie nastąpi w zbliżający się wtorek. O zaplanowanej godzinie grupa powróciła do Torunia.