Kolejny już raz grupa członków OM PTTK im. M. Sydowa w Toruniu oraz zaprzyjaźnione z nią osoby wyjechała z Torunia by poznawać atrakcyjne zakątki naszej ziemi – tym razem padło na dwa niemieckie miasta Berlin i Poczdam. Szefem wyjazdu był nieoceniony Prezes OM PTTK im. M. Sydowa Kol. – Henryk Miłoszewski.

A oto co zobaczyliśmy na tegorocznym wyjeździe:

26.05.2016. czwartek – wyjazd nastąpił z Torunia o godz. 7:00 z parkingu przy „Cinema City”.
Trasa przejazdu wiodła przez Inowrocław – Gniezno do Międzyrzecza.
Międzyrzecz to pierwsze miejsce naszej penetracji, niestety było święto „Bożego Ciała” mogliśmy jedynie z zewnątrz zapoznać się z ruinami zamku, dawnej siedziby kasztelanów i starostów międzyrzeckich, ratuszem, kościołami św. Wojciech i św. Jana Chrzciciela oraz budynkiem dawnej synagogi. Następnie podjechaliśmy do Pniewa, punktu wyjściowego do zwiedzania Międzyrzeckiego Rejonu Umocnień (MRU).
Międzyrzecki Rejon Umocniony – to system umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–44 dla ochrony wschodniej granicy (Bramy Lubuskiej i przedmościa odrzańskiego). MRU składa się z trzech odcinków różniących pod względem charakterystyki geograficznej otoczenia i nasyceniem obiektami fortyfikacyjnymi. Odcinek północny opiera się o rzekę Wartę pod Gorzowem Wielkopolskim, gdzie styka się z południową flanką Wału Pomorskiego i kończy w okolicach miejscowości Kursko i Pieski. Odcinek centralny, najsilniej ufortyfikowany, ciągnie się od Kurska przez Kęszycę, Pniewo do Boryszyna. Odcinek południowy od Lubrzy do Odry łączy umocnienia MRU z Linią Środkowej Odry. Od wschodu, na przedpolu MRU wzniesiono Pozycję Trzcielską, chroniącą główną linię fortyfikacji przed atakiem z marszu.
Międzyrzecki Rejon Umocniony to jedne z największych podziemi fortyfikacyjnych świata. Podziemia odcinka centralnego MRU są obecnie rezerwatem nietoperzy, w którym zimuje ponad 30 tys. osobników należących do 12 gatunków nietoperzy. Łączną długość podziemnych korytarzy szacuje się na około 32–35 km.
Najpierw indywidualnie zapoznaliśmy się z wystawą plenerową pokazującą uzbrojenie i sprzęt z tego okresu. Zwiedzanie z przewodnikiem obejmowało prelekcję przeprowadzoną w sali muzealnej, spacer naziemną ścieżką dydaktyczną, na której zobaczyliśmy m. in. „zęby smoka”, mały schron bojowy - Tobruk, oraz naziemną część panzerwerka Pz.W 717 z kopułami. Po wejściu do wnętrza obiektu zapoznaliśmy się z poziomem bojowym
Pz. W 717, a po zejściu ok. 30 m pod ziemię betonowymi schodami poznaliśmy zaplecze magazynowo – koszarowe z drezyną o napędzie ręcznym. Podziemnym tunelem, mijając po drodze kilka rozwidleń, doszliśmy do panzerwerka Pz.W 716, którym opuściliśmy podziemia. Do punktu wyjścia wróciliśmy transporterem lub pieszo pasem „zęby smoka”.
Ośno Lubuskie – ośrodek „Dolina Leśna” była bazą naszego tegorocznego wyjazdu. Po zakwaterowaniu się nastąpił wymarsz do centrum miasteczka w którym obejrzeliśmy dobrze zachowane mury obronne z basztami oraz centrum z ratuszem i kościołem p.w. św. Jakuba Apostoła. Dzień zakończyły: obiadokolacja oraz spotkanie integracyjne grupy.

27.05.2016. piątek – po śniadaniu w bazie o godz. 7:45 nastąpił wyjazd (przewodniczka Danuta Frydman) do Berlina. Po przekroczeniu granicy na rzece Odrze około godz. 10:00 dojechaliśmy do celu.
Berlin: zwiedzanie odbywało się na pieszo, zaczęliśmy od Pomnik Muru Berlińskiego (fragm. muru właściwego), następnie był Posterunek graniczny „Charlie” (rekonstrukcja), „Panorama Berlińska” - muru, bulwar-aleja „Pod Lipami” - jej zabudowa, Brama Brandenburska, Reichstag,  pomnik pomordowanych Żydów Europy – holokaustu (ok. 3 tys. płyt), Plac Żandarmerii „Gendarmenmark” zabudowany: neoklasycystyczną Katedrą Francuską, neobarokową Katedrą Niemiecką, Domem Koncertowym z pomnikiem Friedricha Schillera, Pomnik Fryderyka Wilhelma, Gmach Uniwersytetu Humboldta, Plac Bebel: Biblioteka Królewska z „Pustą Biblioteką”, Gmach Opery w remoncie, Kościół katedralny p.w. św. Jadwigi (zwiedz. wewnątrz), Nowy Odwach – Pomnik ofiar wojny, Stary Arsenał – Muzeum Historyczne, Katedra Ewangelicka oraz Aleksander Plac.
Wyjazd z Berlina nastąpił w okolicy godz. 17:30, wróciliśmy tą samą trasą do Ośna Lubuskiego o godz. 20:00, po obiadokolacji pełni wrażeń i zmęczeni grzecznie poszliśmy spać.

28.05.2016. sobota – po śniadaniu w bazie o godz. 7:45 nastąpił wyjazd (przewodniczka Danuta Frydman) do Poczdamu. Po krótkim postoju na bazarze, przekroczeniu granicy na rzece Odrze drogą okrężną przez Zossen (remonty na autostradzie) dopiero o 12:30 dotarliśmy do celu.
Poczdam: zwiedzanie z przewodnikiem rozpoczęliśmy od zespołu pałacowo-parkowego Sans Souci,  zwiedziliśmy pałac wewnątrz czyli: Galerię – Bibliotekę – Sypialnię-Pokój do pracy – Salę Koncertową – Salę Audiencyjną (jadalnię) – Salę Marmurową (balową) – Pokoje Gościnne (w tym Voltaire’a - kwiatowy i Rothenburga), Pokoje dla służby oraz kwadratowy Westybul (reprezentacyjny przedpokój).   Po wyjściu z pałacu kolej przyszła na park (287 ha) składający się z kilku różnorodnych ogrodów. W bezpośrednim sąsiedztwie pałacu znajduje się barokowy ogród dekoracyjny z wielką fontanną otoczoną marmurowymi rzeźbami rzymskich bogów, niedaleko fontanny urządzono ogród kuchenny - Pawilon chiński – rokokowy pawilon ogrodowy w stylu chinoiserie. Następnie podjechaliśmy z kłopotami i obejrzeliśmy kolonię Aleksandrówka – osiedle drewnianych domków w stylu rosyjskim z XIX w. zbudowanych dla śpiewaków chóru rosyjskiego. Ostatnim miejscem które zobaczyliśmy był pałac Cecilienhof (1913-17) zbudowany w stylu Tudorów, miejsca konferencji poczdamskiej w 1945 r.
Wyjazd z Poczdamu nastąpił w okolicy godz. 17:00, wróciliśmy przez Berlin (robiąc zakupy) do Ośna Lubuskiego o godz. 20:00, po obiadokolacji tradycyjnie odbyło się spotkanie integracyjne grupy.

29.05.2016. niedziela – po śniadaniu o godz. 8:50 nastąpił wyjazd z bazy w Ośnie Lubuskim.
W trakcie przejazdu nastąpiła realizacja jedynego miejsca na trasie powrotnej
Skwierzyna:
zwiedzanie miasteczka – kościoła św. Mikołaja (obraz MB Klewańskiej), rynku z ratuszem i kamieniczką z 1856 r., wieży ciśnień, pomnika W. Jagiełły.
Ciąg dalszy przejazdu odbył się obrzeżem Poznania i dalej przez Gniezno dotarliśmy do ośrodka PTTK w Żninie. Tutaj Prezes zafundował nam „za zaoszczędzone” obiad z deserem. O godz. 15:15 dotarliśmy na parking kinowy – „Cinema City”  w Toruniu