Mierzynek wieś wzmiankowana w 1252 roku jako Milino, należąca do rycerza Świętosława. Początkowo znajdowała się w posiadaniu kapituły włocławskiej. W 1595 roku osada należała do szlachcica Tolibowskiego. W 1697 roku miała dwóch właścicieli: Karola Ośniałowskiego i Jana Stanisława Romockiego. W 1827 roku posiadała 12 domów z 63 mieszkańcami  i należała do  funduszu edukacyjnego. W 1840 folwark nabyła rodzina Flatto, która wybudowała dwór. Feliks Flatto brał czynny udział w powstaniu styczniowym wspomagając jego uczestników. W roku 1882 Feliks Flatto sprzedał dwór wraz z gruntami Zdzisławie i Andrzejowi Zielskim. Ciekawostki krajoznawcze: dwór z połowy XIX wieku; relikty parku dworskiego z połowy XIX wieku; czworaki z XIX wieku oraz  chata drewniana z końca XIX wieku. 

   Młyniec Drugi

Od XVI wieku wieś należała do toruńskich benedyktynek. W 1611, za rządów ksieni Magdaleny Mortęskiej wzniesiono tu kaplicę. Jeszcze w 1. połowie XVII wieku wieś została zakupiona przez jezuitów, którzy w 1750 roku wznieśli zachowany do dzisiaj drewniany kościół. Jednonawowa świątynia jest wzniesiona na malowniczym, wysokim brzegu rzeki Drwęcy, w konstrukcji zrębowej, z wieżą. Prezbiterium zamknięto ścianą prostą, a nad zakrystią wznosi się pięterko z dawną lożą (kościół od 1773 do 1950 funkcjonował jako prywatna kaplica). Wyjątkowy na tych ziemiach jest zachowany jednolity rokokowy wystrój wnętrza o sarmackim charakterze pochodzący z czasów budowy kościoła. Należą do niego między innymi: rokokowy ołtarz główny z około 1750 roku, z rzeźbami św. św. Franciszka Ksawerego i Ildefonsa, z obrazem Św. Ignacego Loyoli i zasuwą ze św. Ignacym zwyciężającym szatana, ołtarze boczne, w tym jeden z rzeźbami Indian (nawiązanie do działalności misyjnej św. Franciszka Ksawerego), prospekt organowy z parapetem, zdobiony dekoracją snycerską i malarską ambona z malowanym zapieckiem, dwa malowane epitafia jezuitów toruńskich z 2. połowy XVIII wieku. Prace malarskie, w tym polichromie ścian wykonał w 1763 lokalny malarz Krzysztof Chamski. W prezbiterium namalowane jest baldachimowe tło dla ołtarza głównego.

                                                          

                                                          Materiał opracował: Zdzisław Grabowski.