Uczestnicy pojechali z Torunia pociągiem do stacji PKP Przyłubie. Znajduje się ona na otwartej w 1862 r. linii kolejowej łączącej Warszawę z Bydgoszczą. Linię ostatnio zmodernizowano ale przystanek osobowy, posiadający dwa niskie, jednokrawędziowe perony jest w opłakanym stanie.
Przyłubie ma już 650 lat, pierwsza informacja o Przyłubiu pochodzi z dokumentu Kazimierza Wielkiego z 1359 r., w którym król wyraża zgodę na lokalizację wsi Przyłubie na prawie niemieckim. Sprowadzenie do Przyłubia osadników holenderskich przez Macieja Przyłubskiego (1594 r.) było jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach wsi.

Po tak długiej i bogatej historii niewiele zachowało się zabytków (pojedyncze znaleziska archeologiczne i kilka budynków nawiązujących do tradycji osadnictwa holenderskiego i cmentarz). Cmentarz mennonicko-ewangelicki jest najstarszym zachowanym zabytkiem świadczącym o kilkusetletniej tradycji olęderskiego w Przyłubiu, zachowane nagrobki pochodzą z połowy XIX w.

Po wyjściu z pociągu uczestnicy niezwłocznie udali się na trasę, szlakiem czerwonym „Zielonej Strugi” który wiedzie lasami Puszczy Bydgoskiej.

Puszcza Bydgoska – leśny kompleks położony na południe od Bydgoszczy i Torunia, o powierzchni ponad 45 tys. ha, ma długości około 65 km i szerokości od 12 do 20 km. Charakteryzuje się występowaniem rozległych pól wydm śródlądowych, porośniętych borem sosnowym z domieszkami gatunków liściastych dębu, brzozy, grabu i innych. Puszcza w całości znajduje się w obrębie mezoregionu Kotliny Toruńskiej (zwanej także Toruńsko-Bydgoską), powstałego na skutek erozyjnej działalności wód lodowcowych i rzecznych oraz procesów eolicznych. Kotlina, stanowiąca rozszerzenie pradoliny Wisły, ma kształt niecki składającej się z dwu poziomów: zalewowego i wydmowego. Wśród nich wyróżniono 11 teras, ograniczonych wyraźnymi krawędziami. W całości administrowana jest przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Toruniu, w nadleśnictwach: Bydgoszcz, Solec Kujawski, Cierpiszewo i Gniewkowo.

Szlak czerwony (wzorcowo oznakowany) wije się przez las, stale zmieniając kierunek, aż do przecięcia drogi krajowej „10”. Następuje tu krótki postój by scalić rozciągniętą grupę, wspólnie docieramy do wysokiej wiślanej skarpy i tu przy hałdzie karp po wyciętych drzewach robimy dłuższy postój. Po posiłku i wspólnej fotce grupa pomaszerowała skrajem skarpy wiślanej  podziwiając widoki na rozlewiska i rzekę Wisłę. Wąską ścieżką przedzierając się przez kolczaste zarośla uczestnicy dotarli najpierw do dużej polany, miejsca po dawnej osadzie Gajtowo (znajdują się tu pomniki przyrody), a po jej obejściu posuwając się dalej brzegiem skarpy wiślanej dotarliśmy do miejscowości Wymysłowo.

„Punkt oporu” Wymysłowo k. Cierpic, znajduje się między Cierpicami a Przyłubiem.
Gdy rok 1944 przyniósł  niemieckim wojskom klęski na wszystkich frontach,  Niemcy postanowili zbudować ufortyfikowane punkty oporu wokół większych miast. Punkt oporu Wymysłowo stanowił część zachodniej linii obrony Torunia. Znajduje się tu 9 bojowych schronów typ Ringstand 58c potocznie zwanych Tobrukami i 1 schron bierny Regelbau 668. Schrony z Wymysłowa nie wzięły udziału w walkach (Armia Czerwona ominęła od południa Toruń „wyzwalając” 23.01.1945 r. Bydgoszcz).

Uczestnicy obejrzeli kilka schronów typu Ringstand 58c (nie okopanych) leżących w pobliżu trasy, która zaczyna teraz oddalać się od Wisły. Grupa klucząc lasem omijając wieżę obserwacyjną schodzi w dół, na polanę przy Leśnictwie Dybowo. Tutaj na dobrze zagospodarowanym polu biwakowym (położonym nad rzeczką Zielonką) pod wiatą robią kolejną przerwę w marszu, posilając się i odpoczywając. Robimy sobie kolejne wspólne foto i wyruszamy na ostatni odcinek trasy (jedna grupa wyruszyła wałem do Torunia). Ponownie przecinamy drogę krajową „10” i leśną drogą docieramy w okolice wiaduktu kolejowego w Cierpicach-Kąkolu.  Mając zapas czasu skręcamy jeszcze do ruin młyna na Zielonce by następnie przemaszerować na stację Cierpice Kąkol, której nowoczesny wygląd znacznie odbiega od tej w Przyłubiu.

Cierpice Kąkol – przystanek osobowy w Cierpicach, w powiecie toruńskim. Przystanek położony jest między stacjami Toruń Kluczyki a przystankiem osobowym Przyłubie.

Przystanek ten powstał w ramach projektu BiT City, a otwarto go 12.06.2016 r. Wyposażony jest w dwa perony, na których znajdują się wiaty peronowe, mała architektura, a także system informacji pasażerskiej. Zatrzymują się na nim tylko składy przewoźnika PolRegio.

 Opracował: Tadeusz Perlik.