Uczestnicy wędrówki pociągiem dojechali do stacji Pawłówek. Przy pięknej słonecznej pogodzie powędrowaliśmy do Kruszyna.

Kruszyn - zespół pałacowo - parkowy: eklektyczny pałac z 1882r. Mieści się w nim szkoła podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Budynek funkcje te pełnił od końca  XIX w. Park  z XIX w. zajmujący 1,5 ha. W roku 2005/2006 w budynku szkoły stacjonowała szkoła dla dzieci żołnierzy i personelu cywilnego Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO z Bydgoszczy. Edukację na dwóch poziomach nauczania: podstawowym i gimnazjalnym organizowała Szczecin International School. Zajęcia objęte programem prowadzone były w języku angielskim i ojczystych językach uczniów. W centrum wsi  stoi neogotycki kościół pw. św. Kazimierza Królewicza z 1908/09 r. Na terenie wsi zlokalizowano nieczynny cmentarz ewangelicki z pocz. IX w. Przez teren sołectwa przebiegają dwa szlaki turystyczne: niebieski -;Śladami lokomotywy" i czerwony; "Umocnień Przedmościa Bydgoskiego".

Kruszyniec - dwie zabytkowe zagrody: zagroda 13, dom murowany z 1902 oraz zabudowania gospodarcze z lat 1912 – 28 oraz zagroda 15, dom murowany z 1906r oraz zabudowania gospodarcze z lat 1900 - 22. Most spinający brzegi Kanału Bydgoskiego. Po krótkim odpoczynku i posiłku przemaszerowaliśmy do ujścia Kanału Górnonoteckiego do Kanału Bydgoskiego.

Dalsza nasza wędrówka odbywała się wzdłuż kanału. po drodze zwiedziliśmy dwie śluzy komorowe III klasy o napędzie ręcznym. Śluza nr. 6 Osowa Góra. Obecny kształt budowli pochodzi z lat 1910 -14, kiedy dokonano przebudowy kanału. Dane techniczne;dł.57,4 m,  szer.- 9,6,różnica poziomów - 3,55 m, wrota - stalowe dwuskrzydłowe, czas śluzowania - 25minut.

Śluza nr 5 Prądy. Różnica poziomów  - 3,82.Pozostałe dane techniczne jak wyżej .

W obu przypadkach przestrzeń żeglugowa pod obiektem wynosi ok.4 m.

Po przejściu 1,5 km na drugą stronę kanału przeszliśmy przejściem nadwodnym - kładką na druga stronę kanału i po następnych 2,5 km doszliśmy do  Mariny Gwiazda. Tu zrobiliśmy sobie popas. Kolejnymi obiektami które obejrzeliśmy były: Śluza VI Bronikowskiego na Starym Kanale Bydgoskim. Obecna forma pochodzi  z lat 1803-10.Eksploatowana do 1915r. kiedy oddano nowy odcinek kanału z nowo wybudowanymi śluzami Okole i Czyżkówko. Ostatecznie wyłączony z eksploatacji koniec lat 60 XX w. Dł.- 43,5m,szer.- 6,6m, różnica poziomów -

1,9 m, wrota - drewniane, dwuskrzydłowe, napęd - ręczny

Śluza nr 4  Czyżkówko - oddana do użytku w 1915. Śluza II klasy z okładziną ceglaną. W skład obiektu wchodzą: śluza żeglugowa i dwa zbiorniki oszczędnościowe. Dł. - 57,4,szer. -9,6,różnica poziomów - 7,52,wrota stalowe dwuskrzydłowe, napęd - elektryczny, awaryjny ręczny, czas śluzowania 20 minut.

Śluza nr 3 Okole - oddana do użytku w 1915r.Charakterystyka jak śluza Czyżkówko. Różnica poziomów - 7,58.

16.04.2013 ze względu na niebezpieczeństwo katastrofy budowlanej śluza została wyłączona  z użytkowania. Po zabezpieczeniu ponownie udostępniona 18.06 2013.Zasadniczy remont  rozpoczęto we wrześniu 2017, a jego zakończenie ma nastąpić w końcu października 2018. Ciekawostka - w 1968r. śluza Okole stała się scenerią jednego z odcinków serialu; Czterej pancerni i pies". Odcinek 15; Wysoka fala.

Bydgoszcz - trzy mosty kolejowe na rzece Brdzie. Most wschodni(1851)Oprócz torowiska znajduje się chodnik dla pieszych. Most środkowy(1872) most zachodni (1895).

Wędrówkę zakończyliśmy przy dworcu Bydgoszcz Główna.

                                                                                                          opracował Rajmund Czechowski.