Uczestnicy wędrówki udali się  z dworca autobusowego u godzinie 8.50 do Inowrocławia, a następnie busem do Pakości.

Pakość - Kalwaria Pakoska. Z inicjatywy proboszcza ks. W.  Kęsickiego rozpoczęto w 1628r. budowę kalwarii na gruntach ofiarowanych przez ówczesnych właścicieli Pakości Działyńskich i realizowaną do pocz. XVIII w. Obejmuje ona 24 kaplice i kościół Jezusa Ukrzyżowanego MB. Bolesnej. Została podzielona na dwie drogi procesyjne: Drogę Pojmania" i ;Drogę Krzyżową". Dwie dodatkowe kaplice: Wniebowzięcia" i ; Wniebowstąpienia" włączono do liturgii Drogi Pojmania. Wysiedliśmy na obrzeżu Pakości na przystanku n/ż i pomaszerowaliśmy  do Kaplicy "Wniebowstąpienie" .Obok  znajduje się głaz z tablicą upamiętniającą 97 konfederatów barskich poległych  w Pakości w 1769r. Na wschód od Noteci pobudowano 6 kaplic. Po przejściu mostu drogowego po drodze po prawej stronie mijamy: pomnik upamiętniający wymarsz powstańców do walki o Inowrocław w 1919r,głaz z tablicą upamiętniającą ks. W. Kęsickiego założyciela Kalwarii, kaplicę cmentarną św. Rocha i zespół klasztorny z kościołem św. Bonawentury. Po zwiedzeniu kościoła  przechodzimy przez rynek obok ratusza z 1907r. i kontynuujemy spacer w kierunku cmentarza. Po drodze obejrzeliśmy następnych 7 kaplic. Na cmentarzu  znajduje się pomnik poległych powstańców wielkopolskich oraz kaplice grobowe rodzin Tretyn i Stroińskich. Wędrujemy dalej urokliwą drogą polną mijając 2 kolejne kaplice, a na Wzgórzu Ludkowskim 6 kolejnych z kościołem Jezusa Ukrzyżowanego MB. Bolesnej. Po zwiedzeniu kościoła wracamy tą samą drogą do cmentarza i skręcamy w prawo w aleję dębową i dochodzimy do 4 kolejnych kaplic. Wędrujemy do następnej atrakcji śluzy nr.  1 na Noteci. Wędrując wzdłuż  rzeki przechodzimy nad tzw. jazem Ulgi, następnie wzdłuż kanału i dalej przez most drogowy dochodzimy do tamy. Idąc wzdłuż jeziora Pakoskiego przechodzimy pod przesuwającymi się na linie kolejki przemysłowej dł. 7 km zbudowanej w 1960r.w wagonikach transportującymi  kruszywo wapienne na potrzeby zakładów produkujące sodę w Janikowie. Dochodzimy do Jankowa.

Jankowo - pak pałacowy z pięknymi okazami drzew oraz z 3 stawami.

- neogotycki pałac barona von Rheinbaben. z 1889r. Zdobią go kolumienki ze stylizowanymi liściastymi kapitelami oraz płyciny wypełnione motywami roślinnymi, kartuszami i wstęgami. Do południowej części przylega czworoboczna wieża a na narożach wieżyczki, wejście do pałacu poprzedza kolumnowy ganek. Pałac posiadał 99 pokoi.

Dalsza wędrówka wiodła przez Gorzany do Kościelca Kuj.

Kościelec Kuj. - Romański kościół św. Małgorzaty z elementami gotyckimi oraz z kaplicami: kaplicą renesansową św. Barbary [grobowa Kościeleckich - znajduje  się dwukondygnacyjny nagrobek dziedziców Kościelca Jana i jego syna Janusza] z ok,1559r. i kaplica neorenesansowa Serca Jezusowego z 1862r. W kościele posługiwał do mszy kardynał i prymas Polski Józef Glemp urodzony w pobliskim Rycerzewie. Na cmentarzu grób ojca prymasa Kazimierza. Za kościołem  od strony południowej znajduje się późnoklasycystyczny pałac Dąmbskich [Łączyńskich] z 1849r. i park pałacowy oraz fragment grodziska podkowiastego. Obecnie własność prywatna.

Zostaliśmy pozytywnie zaskoczeni otwartością i gościnnością właścicielki, która po zwiedzaniu zaprosiła nas na taras na kawę, ciasteczka własnego wypieku oraz wspaniały rosół z wiejskiego kurczaka. Ostatni etapem naszej wędrówki było przejście z Kościelca przez Park Zdrojowy do Inowrocławia, skąd autobusem wróciliśmy do Torunia