- W dniu 23.03.2019 roku turyści (23 osoby) spotkali się na dworcu autobusowym przy ulicy Dąbrowskiego , skąd o godzinie 7:45 nastąpił wyjazd do Unisławia .Za cel postawiliśmy sobie przejście odcinka Szlaku Rezerwatów Chełmińskich z Unisławia do Strzyżawy. Na leśne dukty szlaku weszliśmy w okolicach Raciniewa i udaliśmy się do Rezerwatu Linje .Tam udało nam się odnaleźć brzozę karłowatą ,która to występuje jeszcze tylko w dwóch miejscach w Polsce. Jest to relikt epoki lodowcowej . Podążając malowniczymi okolicami przez Janowo i Mozgowinę przeszliśmy wzdłuż Rezerwatu Reptowo i dotarliśmy do Rezerwatu Las Mariański. Przejście przez bardzo urozmaicony i dość trudny teren Rezerwatu doprowadziło nas do Ostromecka i zespołu Pałacowo-Parkowego . Po krótkim odpoczynku i zwiedzeniu parku ,pałacu i kaplicy grobowej ruszyliśmy do Strzyżawy, gdzie odwiedziliśmy jeszcze stary cmentarz ewangelicki i grodzisko wczesnosłowiańskie. Był to ostatni punkt naszej zaplanowanej wycieczki ,a liczniki naszych GPSów na przystanku w Strzyżawie wskazały 26 kilometrów .Resztę trasy powrotnej do Torunia pokonaliśmy autobusem.

Materiał opracował Jacek Orłowski.