Tradycyjnie już grupa (45 osoby) członków OM PTTK im. M. Sydowa w Toruniu pod kierownictwem Henryka Miłoszewskiego udała się w dniach 27.05-01.06.2019 r. na wycieczkę krajoznawczą by poznać piękno stolic państw nadbałtyckich.
Pierwszego dnia, 27 maja przejechaliśmy ok. 800 km autobusem f-my Vostok Travel przez Polskę (Toruń – Sierpc – Białystok – Suwałki – Budzisko), następnie  przez Litwę (ok. Kowna – rz. Niemen  – Poniewież) i Łotwę (Baukas – Ieceva – Kekava – Ryga). W Rydze po zakwaterowaniu się w hotelu „Dodo”, spożyciu obiadokolacji udaliśmy się w podgrupach na zwiedzanie miasta tj. okolic naszego hotelu.

Drugiego dnia, 28 maja po śniadaniu w hotelu wyjechaliśmy autobusem na spotkanie z przewodnikiem panem Arseni na zwiedzanie stolicy Łotwy – Rygi. Przejechaliśmy autokarem do tzw. Nowej Rygi, dzielnicy po prawej stronie Dźwiny, tj. Dzielnicy secesji „Art Nouveau” – w obrębie ulic Elizabetes i Alberta (dużo ambasad). Po godzinnym spacerze już przy popadającym deszczu podjechaliśmy na Starówkę Rygi (Stare Miasto). Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Placu i Pomnika Strzelców Łotewskich – Plac Ratuszowy z Domem Bractwa Czarnogłowych, Pomnikiem Rolanda i Ratuszem – Kościół św. Piotra – Pomnik Czterech Muzykantów – Konwent Ekka – Kościół św. Jerzego i Kościół św. Jana – mury obronne (ul. Kaleju iela) – Plac Liwski z budynkami Małej i Wielkiej Gildy, Dom Kotów – Baszta Prochowa – cd. murów obronnych (ul. Trokšnu) z Bramą Szwedzką – Kościół św. Jakuba – kamienice „Trzej Bracia” – Plac Katedralny z Protestancką Katedrą Domska. Tutaj pożegnaliśmy się z przewodnikiem i już na własną rękę w podgrupach nastąpił dalszy ciąg zwiedzania i pobytu na starówce.
Nasza grupka po wypiciu kawy zwiedziła: wnętrze Katedry Protestanckiej – Kościół Polski MB Bolesnej – kamienice „Trzej Bracia” – park i Pomnik Wolności (tzw. Milda), przemaszerowaliśmy za rz. Dźwinę do Centrāltirgus (zespołu hal targowych w Rydze). Następnie nastąpił powrót na starówkę i obejrzenie kościoła św. Piotra – przemarsz do Baszty Prochowej i zwiedzanie Muzeum Wojennego, następnie wróciliśmy i zwiedziliśmy wnętrze Domu Bractwa Czarnogłowych.
Po powrocie autobusem do hotelu „Dodo” zjedliśmy obiadokolację a po niej odbyło się spotkanie integracyjne grupy.

Trzeciego dnia, 29 maja po śniadaniu w hotelu wyjechaliśmy autobusem do drugiej nadbałtyckiej stolicy – Tallina (ok. 400 km). Po drodze po przejeździe przez rz. Dźwinę zatrzymaliśmy się przy gmachu Biblioteki by popatrzeć na panoramę starówki Rygi. Po 20 km dojechaliśmy do Jurmały, takiego naszego Sopotu (drugiego co do wielkości miasta Łotwy). Tutaj czekał nas 1,5 godz. spacer po kurorcie oraz brzegiem Bałtyku. Dalej była jazda przez Łotwę i Estonię (Pirumi – Sauga – Rahula – Laagri) do Tallina. Po zjedzeniu obiadokolacji na mieście w Bufecie Söö Palju Jaksad, pojechaliśmy na obrzeże Tallina do hotelu „Dzingel”. Po zakwaterowaniu się udaliśmy się w podgrupach na zwiedzanie okolicy naszego hotelu.

Czwartego dnia, 30 maja bardzo wczesnym rankiem, po pobraniu suchego prowiantu, wyjechaliśmy autobusem do portu w Tallinie na przystań promową, gdzie nastąpiło nasze i autokaru zaokrętowanie na promie M/S Viking XPRS i wypłynięcie w rejs do Helsinek. Podczas 2,5 godz. rejsu mieliśmy czas na zwiedzanie promu, obejrzenie sklepów, posiłek i kawę – podziwialiśmy widoki na Fortecę Suomenlinna i Helsinki.
Po dobiciu do brzegu nastąpiło zwiedzanie miasta (z wykorzystaniem autobusu) z przewodnikiem panem Tino. Zaczęliśmy od prawosławnego Soboru Zaśnięcia MB, następnie był  Plac Senacki z Luterańską Katedrą (Tuomiokirkko) – Pomnik cara Aleksandra II oraz budynki Biblioteki Narodowej, Uniwersytetu, Domu Senatu, przejście pod Bank Finlandii i pomnik J.V. Snellmana.  Następnie podjechaliśmy autobusem do: luterańskiego kościoła wykutego w skale (Temppeliaukio) który zwiedziliśmy w środku, parku z pomnikiem kompozytora Jeana Sibeliusa, Kościoła katolickiego p.w. św. Henryka i na Plac Rybny (Kauppatori). Tutaj pożegnaliśmy się z przewodnikiem i wyruszyliśmy w pierwszą turę indywidualnego zwiedzania. Nasza grupka zaczęła od zabudowy i pomników Placu Rybnego, podeszliśmy pod Sobór Zaśnięcia MB (dalej zamknięty), na Plac Senacki (gdzie trwał festyn), zwiedziliśmy wnętrza Luterańskiej Katedry – Plac Rybny. Po obiedzie w Rax Buffet (szwedzki stół) i odpoczynku, wyruszyliśmy w drugą turę indywidualnego zwiedzania. Zaczęliśmy od Placu Kolejowego (Rautatientori) z Kolejowym Dworcem Głównym, Synagogi, hotel Torni z wieżą widokowa, Stary Kościół z parkiem/cmentarzem, kościół św. Jana.

Po powrocie na Bulwar Esplanade wspólnie przeszliśmy do autokaru i przejechaliśmy na przystań promową gdzie zaokrętowaliśmy się na promie M/S Viking XPRS Blue Deli i wypłynęliśmy w rejs z Helsinek do Tallina. Nocą dopłynęliśmy do portu-przystani promowej w Tallinie i wróciliśmy autobusu do hotelu „Dzingiel”.

Piątego dnia, 31 maja po śniadaniu w hotelu, wyjechaliśmy autobusem na zwiedzanie Tallina. Przy hotelu Viru nastąpiło spotkanie z przewodniczką paniąWalentyną i przejazd do Zespołu Pałacowo-Parkowego Kadriorg (nad Zatoką Fińską), po spacerze po parku i ogrodach, obejrzeniu pałacu-muzeum sztuki wróciliśmy na starówkę Tallina. Pogoda nam dopisywała, zwiedzanie rozpoczęliśmy od Górnego Miasta: tj. Wieży Długi Herman – Zamek Toompea – Sobór Aleksandra Newskiego – Plac Kościelny z Luterańską Katedrą NMP (Toomkirik – zwiedzanie wnętrza), Domem Rycerstwa, Konsystorium – przemarsz uliczkami na północny i wschodni pkt. widokowy – Pałac Stenbocków – bramy: Krótka Noga i Długa Noga. Dalej zwiedziliśmy Dolne Miasto: tj. Baszty: Kiek In de Kök i Dziewiczą , mury obronne – przemarsz ul. Pikk,  Kościół św. Ducha – Wielka Gildia – Muzeum Marcepana – Gildie: św. Kanuta, św. Olafa,  Dom Bractwa Czarnogłowych – Zielony Rynek – d. siedziba KGB – Kościół św. Olafa – kamieniczki „Trzy Siostry” – Baszta Gruba Małgorzata – Wielka Brama Morska – Ogród Małgorzaty – wzdłuż murów ul. Vene – Baszta Bremeńska – Cerkiew św. Mikołaja – Katedra katolicka św. Piotra i Pawła oraz d. klasztor dominikanów (zwiedz. wnętrz) – Pasaż św. Katarzyny – Rynek: Apteka Magistracka, Ratusz, kamieniczki. Na rynku pożegnaliśmy się z przewodniczką i rozpoczęliśmy indywidualne zwiedzanie miasta. Po odpoczynku przy piwie nasza grupka udała się na Plac Vabaduse: zwiedziła Kościół św. Jana, obejrzała Pomnik Wolności (szklany krzyż) oraz korowód zespołów ludowych, dalej obejrzeliśmy Kościół św. Michała – Kościół św. Mikołaja (muzeum sztuki) – kościół św. Ducha (muzeum) – Cerkiew Przemienienia Pańskiego – przejście wzdłuż północno-zachodnich murów obronnych z basztami: Nunnatorn, Saunatorn, Kuldjalatorn, Nunnadetagunetorn, Loewenschedetorn, Kölmsdetorn, Platetorn, Eppingitorn, Grusbeketagunetorn – Cerkiew ukraińską – Kościół św. Olafa (zwiedzanie wnętrza i wejście na wieżę, 268 stopni, 60 m wys.) – powrót ul. Lai na Rynek (na rynku trwały uroczystości 800-lecia miasta, występy zespołów ludowych). Zbiórka grupy nastąpiła na Rynku przy Ratuszu skąd autobusem wróciliśmy do hotelu na obiadokolację.
Szóstego dnia, 1 czerwca wczesnym rankiem po śniadaniu w hotelu, wyjechaliśmy autobusem z Tallina w drogę powrotną przez Wilno do Torunia ok. 1200 km. Mając dobrą pogodę szybko dojechaliśmy i przekroczyliśmy granicę estońsko/ łotewską tuż za nią zrobiliśmy pierwszy postój. Następnie skierowaliśmy się w stronę Rygi (którą omijamy) i dalej na Kowno. Około godziny 13:00 przekroczyliśmy granicę łotewsko/litewską i zrobiliśmy drugi postój, trzeci postój był na parkingu, na obrzeżu Wilna. Ekspresowe 2,5 godz. zwiedzanie Wilna odbyło się z przewodnikiem panią Nataszą, zaczęliśmy od Kościoła p.w. śś. Piotra i Pawła, następnie przejechaliśmy przez miasto i dojechaliśmy do centrum pod Ostrą Bramę: zobaczyliśmy obraz MB Ostrobramskiej – centrum miasta – schody Cz. Miłosza – Pomnik A. Mickiewicza – Kościół św. Anny – Klasztor i Kościół Bernardynów - Plac Katedralny (zwiedzanie katedry wewnątrz i kaplicy św. Kazimierza) gdzie trwały uroczystości państwowe. Po wyjeździe z Wilna pojechaliśmy przez Mariampol – na Druskienniki, przejechaliśmy rz. Niemen – Alytus i przekroczyliśmy granicę litewsko/polską w Ogrodnikach. Dalej trasa wiodła przez Augustów – Ciechanów – Glinojeck do Torunia (ok. godz. 4:00).