Środa 30.07.2025r.
Wycieczka piesza z cyklu „60 + z PTTK".
W dniu 30 lipca br. Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i regionu do udziału w kolejnej wyprawie krajoznawczo – pieszej w ramach popularnego cyklu „60 + z PTTK”. Spotkanie uczestników o godz. 10.00 przy Szpitalu Dziecięcym, przy ul. Konstytucji 3 Maja. Celem wycieczki będzie osiedle leśne Lampusz. Długość przejścia ok. 6 km. Wycieczkę poprowadzą przodownicy turystyki pieszej PTTK Teresa i Grzegorz Karasiewicz.
Lampusz – Osiedle leśne, część Lubicza Dolnego. Na niemieckiej mapie z 1878 roku zaznaczono osadę jako Abbaue zu Kaschorek (Kaszczorek wybudowanie), co oznacza, że administracyjnie należała do Kaszczorka. W 1895 roku folwark posiadał nazwę Lempusz, którego właścicielem był Sławecki. Na mapie z 1910 roku osada została wymieniona pod własną nazwą – Lampusz. Po II wojnie światowej osadę przyłączono do Lubicza. Na skraju osiedla, pozostałość po dawnej bramie wjazdowej do folwarku oraz kapliczka z 1989 roku.
Sobota 02.08.2025r.
Wycieczka z cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK".
W dniu 2 sierpnia 2025 roku Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i regionu do udziału w kolejnej wyprawie krajoznawczo – pieszej w ramach popularnego cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK”. Spotkanie uczestników o godz. 9.00 przy pl. Daszyńskiego (punkt odpoczynku przy moście), skąd nastąpi wymarsz na trasę. Trasa będzie przebiegała mostem gen. E. Zawackiej, przez Rudak, Kępę Bazarową, most J. Piłsudskiego, Bulwar Filadelfijski i Winnicę, z zakończeniem na pl. Daszyńskiego. Długość przejścia pieszego wyniesie około 10 km. Wyprawę poprowadzi przodownik turystyki pieszej PTTK Dorota Dobrańska.
Most kolejowo-drogowy przez Wisłę w Toruniu powstał w latach 1869-1873 w ramach budowy linii kolejowej Poznań-Olsztyn i otrzymał wtedy funkcję drogowo-kolejową. We wrześniu 1871 roku konstrukcja mostu przeszła pomyślnie próbę obciążeniową, polegającą na wjechaniu 6 obciążonych węglem lokomotyw. Most uroczyście otwarto 14 sierpnia 1873 roku, a jego budowa pochłonęła w sumie 5.300.000 marek. Na moście w końcu XIX i na początku XX wieku był pobierany podatek od bydła, koni, zwierząt i wozów tzw. „kopytkowe”. Z okresu I wojny światowej toruński most kolejowo-drogowy wyszedł bez zniszczeń. Na początku lat międzywojennych toruńska prasa ubolewała nad tragicznym stanem nawierzchni mostu żelaznego w Toruniu, do czego w znaczący sposób przyczyniła się ilość przejeżdżających składów kolejowych. Sytuacja skłoniła władze kolejowe do podjęcia niezbędnych prac związanych ze wzmocnieniem i odnowieniem mostu. Po różnych perturbacjach w 1927 roku ogłoszono przetarg na wykonanie prac mostowych. Przetarg wygrało Towarzystwo Fabryki Machin i Odlewów K. Rudzki i Spółka – wykonawca Mostu Poniatowskiego w Warszawie. Prace trwały od 23 sierpnia 1928 roku do 28 stycznia 1929 roku. Od lat 30-tych XX wieku, po uzyskaniu 2 toru most pełnił rolę wyłącznie mostu kolejowego. Cały most posiadał 997 metrów długości. Podczas II wojny światowej most dwukrotnie został wysadzony, najpierw przez wojsko polskie, później przez Niemców. Po II wojnie most oddano do eksploatacji w kwietniu 1947 roku. W 1983 roku ukończono elektryfikację linii kolejowych: Toruń Główny-Inowrocław, w 1984 roku Toruń Główny-Bydgoszcz Główna, a w 1987 roku Toruń Główny-Iława, przy tej okazji zelektryfikowano i zmodernizowano toruński most kolejowy. 27 maja 1999 roku most otrzymał imię Ernesta Malinowskiego, znanego budowniczego najwyżej położonej linii kolejowej w peruwiańskich Andach.
Henryk Miłoszewski ©
|