Aleksandrów Kujawski – pierwotnie osada, obecnie 13 tysięczne miasto. Osada została założona w połowie XIX wieku na ziemiach należących do majątku Białe Błota, którego właścicielem był hrabia Władysław Trojanowski. Utworzona miejscowość przyjęła od nazwiska właściciela nazwę Trojanowo. Doprowadzona w 1862 roku linia kolejowa z Torunia do ówczesnego Trojanowa spowodowała szybki rozwój osady, która od 1879 roku posiadała nazwę Aleksandrowa Pogranicznego. Okazją do zmiany nazwy miejscowości było spotkanie cara Aleksandra II z cesarzem niemieckim Wilhelmem I na pamiątkę, którego osada otrzymała jego imię. Jeszcze wcześniej bo w 1863 roku ówczesne Trojanowo zyskało europejski rozgłos dzięki przejęciu tajnej poczty związanej z planowaną konwencją Alvenslebena. Brawurowa akcja Jana Karłowicza i Witolda Marczewskiego osób związanych z Powstaniem Styczniowym spowodowała większe zainteresowanie i życzliwość okazaną powstańcom przez kraje europejskie. Jeszcze większego znaczenia nabrało Trojanowo po zbudowaniu w 1867 roku odgałęzienia kolejowego do Ciechocinka. Do otrzymania praw miejskich oraz kolejnej już zmiany nazwy na Aleksandrów Kujawski doszło w 1919 roku. Od 1932 roku Aleksandrów Kujawski został siedzibą powiatu nieszawskiego a od 1999 roku powiatu aleksandrowskiego obejmującego obszar 476km2 .
Ciekawostki krajoznawcze: pałac Trojanowskich z około 1890 roku; park krajobrazowy, pałacowy z początku XIX wieku; kościół parafialny p.w. Przemienienia Pańskiego z 1896 roku; dawne koszary rosyjskiej straży granicznej z lat 1901 – 1904; dawna komora celna z około 1900 roku; zespół dworca kolejowego z lat 1865 – 1900 oraz cmentarz ukraiński z lat 20-tych XX wieku.
Ciechocinek -W Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od kilku lat działa małe Muzeum Drogownictwa. W skansenie zwiedzać można osobliwy zbiór 26 wycofanych z użytku maszyn i sprzętu drogowego. Znajdziecie tam stare maszyny parowe, jeden z pierwszych modeli ciągnika Ursus, równiarki i walce. Najstarszy eksponat, walec parowy angielskiej firmy "Marshall", pochodzi z 1928r., drugi – walec drogowy zbudowany w roku 1929 w zakładach Cegielskiego w Poznaniu.
Czynny codziennie, wstęp wolny.
Henryk Miłoszewski.