Śluza Czersko Polskie jest pierwszym obiektem na drodze wodnej Wisła-Odra.
Jest to śluza klasy II, komorowa o konstrukcji dokowej. Komora jest napełniana i opróżniana przez kanały obiegowe oraz poprzez klapę w głowie górnej. Jej parametry spełniają wymogi III klasy wg klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych. Posiada zamknięcia górne w postaci klapy stalowej typu Czabelki oraz dolne wrota wsporne, stalowe dwuskrzydłowe. Praktyczny czas śluzowania wynosi 15 minut. Nie posiada dodatkowych urządzeń do przepuszczania wód, gdyż role tą spełnia sąsiedni jaz Czersko Polskie. Nad głową dolną śluzy znajduje się most drogowy umożliwiający dojazd do jazu Czersko Polskie. Śluza umożliwia pokonanie przez jednostki pływające różnicy poziomów wody 4,9 m (max 5,28 m), między Wisłą, a Torem Regatowym. Konstrukcja uwzględnia wahania poziomu wód Brdy: 0,5 m i Wisły ponad 5 m. Rzędna wód Wisły wynosi: 27,15 do 32,43 m n.p.m.
Śluza Brdy została oddano do użytku w 1879 r. podczas kanalizacji odcinka Brdy w obrębie Bydgoszczy. Odcinek ten uruchomiono dla żeglugi 30 kwietnia 1879 r. Z eksploatacji została wyłączona w 2002 r. po wybudowaniu nowej śluzy Czersko Polskie poprzez założenie szandorów w głowie górnej. Jest to pojedyncza śluza komorowa o podwójnej szerokości komory (18 m). Komora oraz głowy śluzy są wykonane z muru ceglanego. Dno jest brukowane, progi z betonu. Posiada zamknięcia górne i dolne w postaci wrót stalowych, wspornych, dwuskrzydłowych.
Tor regatowy w Bydgoszczy – zbiornik wodny położony w Bydgoszczy, w dolnym odcinku rzeki Brdy, wykorzystywany do uprawiania sportów wodnych. Jest to najstarszy tor regatowy w Polsce, kreowany na krajowe centrum sportów wodnych w okresie międzywojennym. Obecnie należy do ważniejszych akwenów służących do rozgrywania regat wioślarskich i kajakarskich w Polsce. Tworzą go spiętrzone jazem walcowym wody rzeki Brdy, które zalały odcinek ujściowy rzeki. Zbiornik jest oddzielony od Wisły wałem oraz groblą. Wysokość piętrzenia wody wynosi ok. 3,7 metra.
Informację przygotował Zdzisław Grabowski.