CXVI- wycieczka piesza z cyklu „60 + z PTTK”  20 listopada 2024r. 

       Tematem 116. wycieczki krajoznawczo-pieszej z cyklu 60 + z PTTK, zorganizowanej przez Oddział Miejski PTTK w Toruniu, było Starotoruńskie Przedmieście. Uczestnicy zostali zapoznani z informacjami o zakładach pracy – tych istniejących i zlikwidowanych oraz o Porcie Drzewnym.

Nieistniejące zakłady pracy to:  

- Toruńskie Zakłady Przemysłu Nieorganicznego „Polchem” – powstał w latach 30. XX wieku, zakończył działalność w 2007 roku – produkcja kwasu siarkowego i nawozów fosforowych;

- Toruńska Przędzalnia Czesankowa Merinotex – lata działalności 1965-2013 – produkcja przędzy czesankowej.

Działające zakłady pracy na terenie Starotoruńskiego Przedmieścia to:

- Oczyszczalnia ścieków „Centralna” – oddana do użytku w 1998 roku - oczyszcza ścieki z miasta Torunia (socjalno-bytowe, przemysłowe, wody infiltracyjne i opadowe);

- Toruńskie Zakłady Urządzeń Okrętowych Towimor – założone w 1905 roku jako Warsztaty Remontowe małych rzecznych jednostek pływających, obecny profil produkcji to wciągarki cumowniczo-kotwiczne oraz urządzenia offshore.

               Port Drzewny - plany budowy portu drzewnego istniały już w 1889 roku, ale nie zostało sprecyzowane jego miejsce budowy: w Toruniu, Grudziądzu czy Solcu Kujawskim. O budowę portu zabiegała toruńska Izba Handlowa, do której powstania przyczynił się burmistrz Torunia Theodor Koerner. Ostatecznie pozwolenie na budowę Portu Drzewnego pruskie władze wydały w 1897 roku, lecz prace rozpoczęto dopiero w 1904 roku. Wyliczono wówczas, że budowa portu pochłonie około 3.000.000 marek. W tym czasie została usypana sztuczna grobla pomiędzy prawym brzegiem Wisły a Kępą Korzeniec - jedną z kilku wysp wiślanych należących do miasta Torunia. Budowa portu potrwała do 1909r. Jego otwarcie przeprowadzono przy huku armatnich wystrzałów i dźwiękach orkiestry wojskowej. W 1910r. na potrzeby portu drzewnego zbudowano linię kolejową Toruń – Czarnowo, z odgałęzieniem do portu. Port Drzewny posiadał zbiornik wodny o wymiarach 2000 x 300 metrów. Jego przeznaczeniem było przyjmowanie transportów drewna w postaci zbitych tratw i przetrzymywanie ich w okresie zimowym.  

                                                                                     Henryk Miłoszewski©.

 

Przebieg trasy do wpisania w książeczkach OTP:

20.11.2024r. Toruń, Szosa Bydgoska – Castorama, pętla tramwajowa, Oczyszczalnia ścieków, ul. wzdłuż ścieżki rowerowej do ul. Port Drzewny, ul. Starotoruńska – Towimor, Port Drzewny, przystanek MZK. („Starotoruńskie Przedmieście” – 60+ z PTTK)  - 6 km.

 

                                 Następna wycieczka 27 listopada 2024r.

Spotykamy się o godz. 10 .00 – przy POLO market, skrzyżowanie ulic Bażyńskich/Warneńczyka.  

Tematem wycieczki będzie Toruń Kopernika.

Długość przejścia wyniesie ok. 5 km.

Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej Teresa  Karasiewicz

 

Dojazd :

- tramwajami nr 2, 4, 7

- autobusami nr 12, 14, 28.

Wysiadamy na przystanku „Sąd Rejonowy”.

 

Relację przygotowała Teresa Karasiewicz – przewodnicząca Komisji Turystyki Pieszej.