WEEKEND z OM PTTK w Toruniu

 29.06.2024r. 03.07.2024r i 06.07.2024r.

Sobota 29.06.2024.r. 

 

Wycieczka piesza  z cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK”.

 

           W dniu 29 czerwca 2024 roku Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i regionu do udziału w kolejnej wyprawie krajoznawczo – pieszej w ramach popularnego cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK”. Spotkanie uczestników o godz. 8.50 na dworcu PKP Toruń Główny, skąd o godz. 9.03 wyjadą pociągiem do stacji PKP Bydgoszcz Główna. Trasa wyprawy będzie wiodła wzdłuż Kanału Bydgoskiego. Przewidziane jest również zwiedzanie Muzeum Kanału Bydgoskiego.  Długość trasy do przejścia wyniesie około 10 km. Wycieczkę poprowadzą przodownicy turystyki pieszej PTTK Marek Bogusz i Marek Ruciński.

Kanał Bydgoski – garść ciekawostek. W kwietniu 1876 roku przez kanał przepłynęło 119 berlinek, z których 78 przewoziło razem 130.000 cetnarów różnych materiałów, a 41 z nich przepłynęło pustych. Poza tym przez kanał przeprawiło się 20.777 tratw z drewnem. W związku z przewidywanymi pracami remontowymi Kanał Bydgoski był od 1 grudnia 1876 do 31 marca 1877 roku był zamknięty dla żeglugi. W budżecie rządu państwa pruskiego na 1877 rok zapisanych zostało 90.000 marek z przeznaczeniem na naprawę elementów Kanału Bydgoskiego. W lipcu 1877 roku  przy ujściu Brdy do Wisły w pobliżu Fordonu, rozpoczęto budowę portu zimowego, przeznaczonego dla berlinek. Port miał powstać w ciągu 2 lat. Robotnicy zatrudnieni przy Kanale Bydgoskim w Kapuściskach latem 1877 roku zmówili się, żądając podwyższenia płacy o 100%. Gdy odmówiono im podwyżki, porzucili pracę, awanturowali się i namawiali do porzucenia pracy zatrudnionych tam więźniów, co im nie wyszło. Część z nich w liczbie około 20 powróciła później do pracy. W sierpniu 1877 roku Kanałem Bydgoskim oraz rzeką Brdą będzie odbywał się transport 250 cetnarów (ca 120 kg)  prochu, przeznaczonego dla załogi wojskowej twierdzy w Królewcu. W kwietniu 1887 roku ruch na Kanale Bydgoskim był już w pełni. Tuż po otwarciu kanału wpłynęła do niego znaczna liczba zimujących statków, pomiędzy którymi były statki z węglem, które napłynęły Wisłą dzień wcześniej. 5 kwietnia już nawet z górnej Brdy tratwy z budulcem przybyły, aby dostać się na kanał. W końcu sierpnia 1892 roku  z powodu małej ilości wody spławianie drewna odbywało się sporadycznie. Upusty zostawiane bywają jedynie w godz. 5.00 – 21.00. Zamykanie stawidłami wód kanału od dawna już w nocy ustało, z powodu braku wody. Rząd niemiecki pod koniec 1900 roku zamierzał zdecydowanie poprawić warunki żeglowne na rzekach Noteci, Brdzie i Warcie (od Poznania do ujścia Noteci) oraz na Kanale Bydgoskim Koryta rzek zostaną poszerzone, aby mogły po nich pływać statki posiadające do 55 metrów długości, 8 metrów szerokości, zanurzeniu do 1,40 metra oraz przewożące do 400 ton ładunku. Wyliczono wstępnie koszty poprawy żeglugi.

 

Środa 03.07.2024.r. 

 

Wycieczka  z cyklu „60+z PTTK”.

 

        W dniu 3 lipca 2024 roku Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i regionu do udziału w kolejnej wyprawie krajoznawczo-pieszej w ramach popularnego cyklu „60 + z PTTK”. Spotkanie uczestników o godz. 10.00, przy Centrum Handlowym „PLAZA”, przy ul. Broniewskiego. Celem wycieczki będzie Port Drzewny – część 1, w ramach tematu „Porty wiślane Torunia”. Długość trasy do przejścia około 5 km. Wycieczkę do celu wyprawy poprowadzą przodownicy turystyki pieszej PTTK Teresa i Grzegorz Karasiewicz.

Port Drzewny – Pomysł budowy portu powstał na początku lat 80 – tych XIX wieku, kiedy Wisłą spływało wiele tratw z drewnem. Ilość spławianych pni wodą w trakcie jednego sezonu liczona była w milionach. O budowę portu zabiegała toruńska Izba Handlowa, do której powstania przyczynił się burmistrz Theodor Koerner. Plany budowy portu drzewnego istniały już w 1889 roku, ale nie zostało sprecyzowane jego miejsce budowy: w Toruniu, Grudziądzu czy Solcu Kujawskim. Ostatecznie pozwolenie na budowę Portu Drzewnego pruskie władze wydały w 1897 roku, lecz prace związane z jego budową rozpoczęto w 1904 roku. Wyliczono wówczas, że budowa portu pochłonie około 3.000.000 marek. Budowę portu potrwała do 1909 roku. Otwarcia portu dokonano przy huku armatnich wystrzałów i dźwiękach orkiestry wojskowej. W tym czasie została usypano sztuczną groblę pomiędzy prawym brzegiem Wisły a Kępą Korzeniec. Korzeniec był jedną z kilku wysp wiślanych należących do miasta Torunia. W końcu XIX wieku posiadała obszar 54 ha. Powstała grobla  zlikwidowała kępę. W 1910 roku dla potrzeb portu drzewnego zbudowano linię kolejową Toruń – Czarnowo, z odgałęzieniem do portu. Port Drzewny posiadał zbiornik wodny o wymiarach 2.000 x 300 metrów. Jego przeznaczeniem było przyjmowanie transportów drzewa w postaci zbitych tratw.

 

Sobota 06.07.2024.r. 

 

Wycieczka piesza  z cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK”.

 

 

     W dniu 6 lipca 2024 roku Oddział Miejski Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego im. Mariana Sydowa w Toruniu zaprasza mieszkańców miasta i regionu do udziału w kolejnej wyprawie krajoznawczo – pieszej w ramach popularnego cyklu „Wędrówki rodzinne z PTTK”. Spotkanie uczestników o godz. 9.10 na przystanku MZK Port Drzewny. Dojazd autobusami 40 i 131. Trasa wyprawy będzie wiodła wzdłuż Portu Drzewnego i Wisły. Długość trasy do przejścia wyniesie około 10 km. Wycieczkę poprowadzi przodownik turystyki pieszej PTTK Dorota Dobrańska.

Królowa polskich rzek – Wisła, wypływa ze źródeł na stokach Baraniej Góry (1.220 m npm) w Beskidzie Śląskim. Główne źródła rzeki Biała i Czarna Wisełka objęte są ochroną w formie  rezerwatu przyrody "Barania Góra". Wisła odprowadza wody z pd. kraju na pn., do Morza Bałtyckiego. Po drodze jest zasilana przez ważniejsze dopływy: Sołę, Skawę, Rabę, Dunajec, Nidę, San, Wieprz, Pilicę, Narew, Bzurę, Drwęcę, Brdę, Wdę oraz Osę. Cała długość rzeki wynosi 1047 km. Od Białej Góry niedaleko Sztumu Wisła tworzy deltę, rozdzielając swoje wody na dwa ramiona: lewe zwane Leniwką oraz prawe znane jako Nogat. Nieco dalej na północ Leniwka, rozdziela się, tworząc kolejno Szkarpawę, a w Przegalinie – Martwą Wisłę. Całe dorzecze Wisły w kraju obejmuje 168.700km². Nad Wisłą rozłożyło się wiele miast, wśród których znajdują się: Annopol, Bydgoszcz, Chełmno, Ciechocinek, Dęblin, Gdańsk, Gniew, Grudziądz, Kazimierz Dolny, Kozienice, Kraków, Kwidzyn, Malbork, Nieszawa, Nowe, Płock, Połaniec, Puławy, Sandomierz, Solec Kujawski, Świecie, Tarnobrzeg, Tczew, Toruń, Warszawa, Włocławek, Wyszogród i Zakroczym. 

 

                                                                                                             Henryk Miłoszewski.